Hur bygger man ett fartyg? Tja, säg det... måhända kan följande lite hjälpa att klargöra detta...
”Alla bygger vi båten”
En slogan som togs fram tidigt i Öresundsvarvet historia för att visa hur många yrkesgrupper och verksamheter som var inblandade för att bygga ett fartyg.
Efter kontraktteckning startade projektering, beräkningar av motorstyrka och stabilitet, beställning av material, framtagning av arbetsritningar och kopplingsschema för el och rörarbeten samt planeringsarbete. Att bygga ett fartyg på planerad tid innebär att all logistik måste klaffa.
Framtagning av ritningar och beräkningar
Lars-Erik Persson och Sven Broman på beräkningsavdelningen
Bild från Ritkontoret. Jonny Langbråten, stående på bilden
Leverans av plåt till ”Plåtgården”
Bild från ”plåtgården” på ”Sahara” . Plåtarna till fartygen levererades på järnvägsvagnar och lossas med ”magnetkran”
På ”mallavinden” togs mallar för spantens och plåtarna böjningar fram.
Bild från ”mallvinden” där spanten till fartygen togs fram i full skala.
Tillverkning av detaljer och sektioner
Tillverkning av fartygssektioner i skrovhallen
Tillverkning av el-centraler på Elverkstaden.
Maskinbearbetning av detaljer i ”Maskinverkstaden.
Svarvning av propelleraxel i maskinverkstaden
Tillverkning av möbler och modeller på ”Snickareverkstan”
Limning av fanerskivor i snickarverkstaden. Från vänster Åke Nilsson och Börje Persson
Rep och vajrar splitsas i ”Riggareverkstan”
Karl Olsson splitsar tågvirke på riggarverkstaden
Tillverkning av rördetaljer skedde i ”Rörverkstan”
Rörläggningsarbeten i fartygets maskinrum
Sammanfogning genom Svetsning och Nitning
Svetsning av barriär ombord på ett fartyg
Evert Borg nitar en bordläggning.
(Hörselskydd användes först på senare tid. ”Man vande sig vid ljudet” sades det)
Hopsättning av sektioner på ”Bädden”
Sektion lyfts på plats med ”ångkran”
Montering av Maskin, propellrar och axlar.
Huvudmaskinen kontrolleras och provkörs - 9-cylindrig Götaverken-diesel
Montering av propeller på bädden.
Först monteras ”hubben” och de vridbara propellerbladen monteras där efter.
Montering av vevaxel i huvudmaskinen. På bilden syns en tredjedel av hela axeln.
”Släden” till sjösättningen byggs av timmermän
Timmermännen Bertil Nilsson och Göte Lindström bygger ”släden” inför en sjösättning
Sjösättning
Sjösättning av A. K. Fernström den 19 april 1974
Utrustningen - Vid Utrustningen färdigställs fartyget, som att exempelvis inredningen färdigställs.
Här lyfts en helikopterplatta på plats
...och sedan det färdiga resultatet...
Nihon, fartygsbygge nummer 234, sjösatt 1971, leverad 1972.