ATLANTIC TS18 - Öv100

Go to content

Main menu:

Fartygsbyggen > A


Id.no. 5605541
Regnr: 69291
Signal: NCFS-OXDC

ATLANTIC 18

Kölsträckt den 3 september 1919
Sjösatt den 5 oktober 1920
Levererad den 13 januari 1921
Dimension: 121,9 M x 16,3 M x 8,7 M.
Dw.ton: 8356
Maskin: 2 st ångturbiner, de Lavals ångturbin Finspång, senare olja
Effekt: 2 400 HKR Knop: 9,5
Fartygstyp: Open shelterdäckat lastfartyg. 6 passagerare

Levererad till Det översöiske Kompagni i Köpenhamn, Danmark som 1929 går i konkurs.
Den 9 september 1929 blir hon såld till A/S Dampskipsselskabet Viking i Köpenhamn.
Övertagen av de nya ägarna den 30 januari 1930 vid Newport Monmouth, England.
Omdöpt den 21 februari 1930 till ALABAMA och chartrad av DFDS för trafik mellan Köpenhamn och Sydamerika. Den 23 mars 1933 går rederiet ihop med DFDS.
Ankommer Stockholm, den 17 september 1944, från Köpenhamn för varvsbesök. Upplagd tillsammans med BRASILIEN i november 1944 i väntan på att kriget ska ta slut. Lämnar Stockholm den 18 juni 1945 med destination Köpenhamn.
Mellan den 20 januari och den 18 mars 1947 blir hon ombyggd till oljedrift vid Nordhavnsvaerftet A/S i Köpenhamn.
Anländer den 30 augusti 1949 till Aarhus för att läggas upp. Såld den 19 oktober 1949 till Luigi Monta fu Carlo i Genova, Italien. Omdöpt till MARILU den 21 oktober.
Beslagtagen 1953 av de kinesiska nationalisterna och förd till Keelung i Kina.
Såld 1956 till Societa Armamento Maritimo A.R.L. i Genova och omdöpt till PRATELLA.
Såld den 24 juli 1960 till “Carbocoko” Societa di Navigazione S.p.A. i Palermo, Italien för att huggas upp.
Upphuggen i maj 1961 av Terrestre Maritima S.p.A. i La Spezia, Italien.

Back to content | Back to main menu